speelde Carnaval de Venice en vele andere werken!
 
NRC-Handelsblad: Trompetvirtuoos Matthias Höfs neemt Nederlands publiek voor zich in
 
Matthias Höfs
 
 

Professioneel, virtuoos, en tegelijk ontspannen, met aanstekelijk plezier. Dat is de stijl die de duitse trompettist Matthias Höfs bij zijn concert op vrijdag 12 januari liet horen en zien. In de Haagse Nieuwe Kerk gaf hij het nederlandse publiek een staaltje van zijn kunnen. Met verbazingwekkende soepelheid speelde Höfs de meest virtuose werken voor trompet uit de Belle Epoque. Hij wist met zijn fluwelen toon en zijn briljante techniek de Concert Etude van Alexander Goedicke op.49 en Hora Staccato van Grigorias Dinicu met een lichtvoetigheid te spelen die men eerder van een dwarsfluit zou verwachten.
Hoogtepunt van het concert was de briljant gespeelde bewerking van „Carnaval de Venice“ van de hand van de franse cornetvirtuoos Jean Baptist Arban ( 1825-1889). Met veel gevoel voor humor blies Matthias Höfs het thema in de beker van een tuba.
Door de ventielen van deze tuba snel te bewegen kreeg het publiek het idee dat dit thema niet door een trompet maar door een mandolien gespeeld werd. Juist in dit makkelijk aansprekende werk met zijn óver bekende melodie en bijna onmogelijk te spelen variaties liet Höfs horen dat de hoogste kunst niet alleen zit in het spélen van het „ijzeren repertoire“,maar in de combinatie van technische perfectie en een energieke uitvoering.
Matthias Höfs liet zich vergezellen door een 12 tal leden van het Philharmonisches Staatsorchester Hamburg. De leden van dit kamer/salon orkest kennen dezelfde soepele en natuurlijke manier van spelen als Höfs zelf.
In werken als de, bijvoorbeeld verbluffend homogeen gespeelde wals „Geschichten aus dem Wienerwald“ van Johann Strauss en de“ Liebestraum“ van Frans Liszt, was goed te horen dat dit ensemble al vele jaren op het hoogste niveau musiceert.

Dit alles onder aanvoering van concertmeester Marietta Kratz die opviel door haar natuurlijke muzikaliteit en haar beweeglijke techniek.
Met enthousiasme en vakmanschap bracht zij, loepzuiver, de Czardas van Vittorio Monti.
Het programma werd door de diverse ensembleleden, met humoristische intermezzi gepresenteerd, wat voor een zeer ontspannen sfeer zorgde.

Het was een avond met top musici, die met een subliem uitgevoerd aansprekend repertoire, het publiek wisten te vervoeren.

Ben Vollaard redacteur NRC -Handelsblad

 
lees interview met Matthias Höfs